Hier een stukje Motom Tuning.
- Zelf eenvoudig te doen.
- Zelf eenvoudig te doen (met iets sleutel kennis)
- Met speciaal gereedschap en tuning kennis.
Zelf eenvoudig te doen.
1) Klepspeling van 0,15mm naar 0,10 a 0,05mm. (Hoe krapper de speling hoe langer de lift hoe beter de spoeling (niet lager dan 0,05 gaan ivm kans verbranden klep))
2) Grotere carburateur van 9mm naar 12mm. (veel Motom's hebben de SH14/9 of de SH14/9/2 maar er zijn ook SH14/12 en de SH/14/12/2 carburateurs)
3) Ontsteking vroeger zetten van 28 graden naar 30 graden (de 28 graden van Motom is fabriek save)
3) Uitlaat openen. (Motom gebruikt een schotten demper, door deze te openen is de uitlaat flow iets gunstiger)
Zelf eenvoudig te doen met iets sleutel kennis. (let op: na verhogen compressie of andere nok wel de vrije speling klep/zuiger controleren)
1) Compressie verhogen:
1) Door de standaard 1 a 1,2mm koppakking te vervangen door een 0,5mm koppakking
2) Door de standaard 0,5mm cilidervoetpakking te vervagen door een 0,2mm pakking
2) Andere Nokkenas monteren.
3) Na deze veranderingen wel de speling klep en zuiger controleren door de zuiger in BDP te zetten en met de hand de klep naar beneden drukken (tegen de veer spanning in)
Dan moet er nog een speling zijn van minimaal 0,8mm
Met speciaal gereedschap en kennis.
Dit is natuurlijk hoe ver men wil gaan maar er zijn genoeg mogelijkheden.
1) Kleppen vergroten. (Tuning uit die tijd gebruikte men 19mm inlaatklep en 16mm uitlaat klep, nu zit men al op 20mm inlaatklep en 17mm uitlaatklep of zelfs nog groter)
2) Andere nokkenassen
(hier een stukje uit een blad van vroeger)
1) Stage 1
2) Stage 2